Hyvätavaratalteen ry:n keskustelualue
22.05.12 - klo:07:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tervetuloa Hyvä Tavara Talteen Ry:n foorumille

Etusivu   Ohjeet Haku Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Vastaus  |  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jätteen kierrätys Lahdessa, 2011  (Luettu 49 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kone
Ry:n jäsen
Seniori
*

« : 27.09.11 - klo:05:14 »
Vastaa lainatenLainaus

Ihan ensimmäisenä asia jonka olen huomannut monilla taloyhtiöiden roskiksilla (roskalaatikot ovat kaikkien pengottavissa ja siksi myös ne roskikset ovat epäsiistejä ja jätteet laitetaan aina siihen roskikseen joka on lähinnä tai mihin mahtuu. Ei lajitella niitä jätepoistoja, siellä on biojätteet kaatopaikka jätteissä ja toisinpäin, on elektroniikkaa, sähkölaitteita, rakennustarvikkeita ja materiaaleja joita sinne ei kuulu.)

Olen kierrellyt yöaikaan ja ottanut valokuviakin astioista ja katoksista, sillä kehtaa joka paikassa päiväsaikaan, niin tätä menoa on 10 talosta yhdeksässä ja se 10.kään ei ole täysin ok. vaan sinne laatikoiden sekaan on tungettu ja tiputeltu kamoja, joita ei edes kotitalousjätteisiin kuulu, tuolit -siis, puuosat.

Niin on omassakin taloyhtiössä, jossa kaksi isoa yksirappuista 7krs.ta n. 75 huoneistoa, niin kaikki pskat tungetaan joka laatikkoon. PHJ ottaa aina isomman kaavan mukaan noi maksutkin, niin ja kun ei meidän taloyhtiön hallituksen puheenjohtajakaan, tai jäsenet ota edes kuuleviin korviin moista asiaa ... niin, mihin sitä sitten vaan yksi osakas äänellään.

Olen sanonut että laitan julkisuuteen tämän asian, kuvien kanssa. Se sekään ei ole auttanut. Kuinka kukaan viitsii enää edes yrittää lajitella, jos yksi tai kaksi tekee siitä mahdottoman (ja jos en jaksa itse siivota ja järjästellä niitä roskiksia uudelleen, siis lajitella niitä siellä roskakatoksessa). Niin, sitten sitä ei tee kukaan, PHJ.llä ehkä ... siis, kaikki kaatopaikkajätteisiin.

Olisikin järkevää laittaa kaikki lukkojen taakse ja jonkinlainen valvonta siihen asti kun jokainen toimittaa tavaransa, mitä heittää pois ... oikeisiin laatikoihin, astioihin.

Jätehuoltoyhtiö ei ota käsikäsittelyyn ihan pikku asioita (siis, että yksi roskis, normikokoa niin että sen sisältö hihnalle ja kaatopaikkajäte sieltä pois ja loput energiaan) mutta jostain olin lukevinani, että energiajätettä niin käsiteltäisiin, jotta saadaan puhdasta materiaalia, nyt en ole täysin varma ... enkä lähde tältäistumalta edes selvittämään.
Meidän talossa asuu porukkaa joka ei lajittele ja se on taloon pesiytyneet vuokralaiset. Kaikki osakkeenomistajat sen tekevät, sillä sen seuraus on maksujen nousu, ainakin jossain kohtaa. Ja kun ei auta edes sanominen, niin jotain suurempaa on tehtävä. Puheenjohtaja juoksee karkuun jos sille sitten jotain sanookin, mutta ei kait tuohon kauaan menen kun on valittu uus äijä tilalle ja koko hallitus uusiksi ... naismaailma ja heidän naisenregia kyllä tunnetaan. J-lauta, kun ainut asia mitä ne ymmärtää on se, kun rappukäytävässä on pskaa, hiekkaa ja puidenlehtiä, niin siitä kyllä ollaan sanomassa, mutta ei sitten niistä asioista tiedetä mitään, mikä käsittää koko taloa, yhtiötä etc etc ...

No, tätä olin tänne laittamassa ja ajatuksella koko roskaakin, mutta nyt en sitten tiedä missä näitä julki, kun tuli asiaa muutenkin suomalaisista ja jätteentuottajista ...

Suomalaiset tuottavat EU:ssa toiseksi eniten jätettä
26.9.2011

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ymparisto/suomalaiset+tuottavat+eussa+toiseksi+eniten+jatetta/a692208

Eurostatin tilastojen (pdf) mukaan Suomessa tuotettiin vuonna 2008 EU-maista toiseksi eniten jätettä henkilöä kohden.

Eniten jätettä tuotetaan Virossa, jossa sitä tuotettiin 8,216 kilogrammaa henkeä kohden. Suomessa jätettä tuotettiin yhteensä 23 110 tonnia eli 4,350 kiloa henkilöä kohden. Kolmanneksi tulleessa Itävallassa jätettä kertyi 2,749 kiloa per henkilö. Vähiten jätettä kertyi Kyproksella ja Maltalla. EU-maiden keskiarvo oli 1,853 kiloa.

Suomessa jätettä kertyi paljon erityisesti metsäteollisuuden vuoksi. Teollisuus tuottikin kaiken kaikkiaan 61 prosenttia suomalaisjätteistä, enemmän kuin muissa EU-maissa. Kotitalouksien osuus oli vain seitsemän prosenttia, mikä oli vähemmän kuin EU-maissa keskimäärin.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Vastaus  |  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2007, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!