Joo, eikun sillä vaan tiedustelin kun olen itse sähköpostitse ollut yhteydessä kaupungin suuntaan, ja tiedustellut SERrin hyödyntämistä omaan käyttööni. Niin vastaus oli kutakuinkuin sellainen että "hanki luvat niin katsotaan sitten uudestaan".
Pave tuota jo valotti. Lyhennettynä versiona: kamaa luovuttava taho kokee olevansa selvemmillä vesillä vaatiessaan lupaa ja jos kotona harrastat (pienimuotoisesti), niin et lupaa periaatteessa edes saa.
Eri asia on sitten, jos laitat kämpänkulmalle taulun pystyyn "SER-vastaanottopiste" tms. Tai varastoit tavaraa tonneissa tai kymmenissä. Siinäkohtaa alkaa kiinnostus kasvamaan viranomasilla.
Asiaan on lakia ja direktiiviä ja tulkintaa vaikka muille jakaa. Hankalaa ainakin pienelle toimijalle.
Tuossa kohdin `neuvottelupöytään´ valttia .. ettei oo tarvesta käsitellä kuin kierrätysfirmojen .. vaan harrastustoimintaa ... (vai mikä sinulla on tarkoitus) .. hyödyntää "kulta-hopea-kupari-alumiini ja rauta kilot" ... vai vaan elektroniikka .. omaan käyttöön.
Malttia ja iso kasa pykäliä tarpeen mukaan. Ei niitä kovin moni ulkoa osaa ja on vääriä käsityksiäkin ja ties mitä.
Mutta tosiaan tarkoituksesta riippuen.
Korjaus-huolto ja myyntihän tarvii sit lupia kanssa (?)
Sitähän puhuttiin, että jokainen huolto luvat tarvitsisi, mutten tarkistamatta jaksa muistaa tämänhetkistä tilannetta.
Mutta tuossa on kyllä se asia, että käytännössä jokainen myyvä / korjaava joutuu ottamaan vastaan niitä kiertoon meneviä laitteita. Ja tämä taas menee jätteen ammattimaisen hyödyntämisen ja käsittelyn piiriin. Siihen on ympäristönsuojelulain 28 § 2 momentin kohdan 4) mukaan oltava ympäristölupa.
Sitä en osaa sanoa, että miten pienen korjaamon osalta lupa pakotetaan hakemaan. Mutta mitä muutamaa lupahakemusta olen selannut, niin normaali vaihtolava tai 20 jalkainen merikontti on ainakin sellainen yksikkö, johon lupia on haettu.
Epäselvä kuvio tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Ja palvelee nimenomaan materiaalina hyödyntämistä, ei oikeaa kierrätystä.
Ja oheislukemista:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000086http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000169